2011. április 1.

Gnocchi recept - gnocchi készítése házilag

Szeretem a gnocchit, de ugyanúgy a magyar burgonyás nudlit (tisztességes nevén: bucinudlit), vagy a szintén rokon gombócot is szeretem. Mindegyiknek az alapja a burgonyás tészta, csak a formázási/ töltési folyamatban kapnak más-más szerepet. Mostanában egyre több helyen olvastam, hogy gnocchit készítettek, például Ottisnál, aki tejszínes, baconos szósszal készítette. Így én is nekiláttam. De mielőtt képekkel és szöveggel illusztrálnám a gnocchi elkészítését, pár pontban összeszedtem a gnocchi előnyeit és hátrányait.

Gnocchi előnyei:


  1. Finom
  2. Sós és édes szószokkal is kínálhatjuk
  3. Gyerekek is szeretik
  4. Régebbi (lisztes) burgonyát fel lehet hozzá használni
  5. Olcsó étel, mivel burgonya, liszt és tojás kell csak hozzá
  6. Jól fagyasztható
Gnocchi hátrányai:

  1. Kis adagot nem lehet/ érdemes belőle készíteni - de nem baj, hiszen fagyasztható
  2. Bőven kell hely a gnocchik darabolásához
  3. Pepecselős, időigényes étel, mivel a gnocchikat egy villával meg kell mintázni
  4. Utána takarítás-mosogatás bőven lesz - de nem több, mint egy vasárnapi háromfogásos menünél :)


Gnocchi tésztája

Gnocchi tésztája rudakká sodorva


Feldarabolva, mintázás előtt
Megmintázva villával, konyharuhán szikkadnak

Gnocchi fokhagymás-zsályás vajjal


Hozzávalók:

  • 1 kg lisztes burgonya
  • 1 tojás
  • 25-35 dkg liszt (burgonyától függ, húgom kedvenc kifejezésével élve: amennyit felvesz)
  • szerecsendió (elmaradhat)
  1. A megmosott burgonyát bő hideg vízben feltesszük főni, és puhára főzzük. Leöntjük róla a vizet, és még melegen meghámozzuk, majd krumplinyomón áttörjük. Hűlni hagyjuk.
  2. Amikor kihűlt, deszkára borítjuk, mélyedést csinálunk a közepébe, beleütjük a tojást, meghintjük sóval, esetleg egy kis szerecsendióval, hozzáadjuk a lisztet, és tésztát gyúrunk belőle.
  3. Amikor a tészta már jól összeállt, hosszú hengert formázunk belőle és 5 egyforma részre osztjuk. Lisztezett deszkán mindegyik buciból másfél centi átmérőjű hosszú hengereket sodrunk.
  4. Lisztezett késsel vagy habkártyával egyforma nudlikat vágunk a hengerekből és villával megnyomva megmintázzuk őket. (türelemjáték)
  5. Lisztezett konyharuhán szétteregetjük a nudlikat és 1 órán keresztül pihentetjük.
  6. A nudlikat forrásban lévő vízbe tesszük és kifőzzük. Hamar feljönnek a víz felszínére, de ne kapkodjuk ki rögtön, kell még néhány perc, amíg megfőnek.
  7. Szűrőkanállal kiszedjük, tálra tesszük és mártással tálaljuk.
A nudlik felét egy tálcára téve lefagyasztottam, majd amikor megfagytak bezacskóztam.

Most fokhagymás-zsályás vajat készítettem hozzá a következő módon:

Kb. 15 dkg puha vajhoz hozzápréseltem 1 gerezd fokhagymát, és 4-5 levélke zsályát apróra vágtam (még most kezd csak éledezni a kertben, na én már azt lecsupaszítottam). Összekevertem és a meleg gnocchihoz adtam.

A recept forrása:  Fakanál 2004/2 szám.

Jó étvágyat hozzá!

Üdvözlettel,



Enter your email address:


Delivered by FeedBurner

2 megjegyzés:

  1. Szuper a recept leírás. Azonban mindenki nagy hangsúlyt helyez a villával való megformázáshoz. Igazuk is van! Ámbár, többször dolgoztam Olaszországban, és csalafinta módon ki provokáltam, hogy a helybéliek készítsenek nekem gnocchi-t. Nem igazán foglalkoztak vele, hogy mintás-e vagy sem. A kezük viszont járt, mint a motolla. Na ezt, eltanultam. Elmondanám, hogy a villával való formázástól, viszont esztétikailag szebb ez az étel.

    VálaszTörlés
  2. Foodafok, én sem mindig formázom meg villával, de nem akartam, hogy a mintázás nélküli változat kerüljön fel a blogba, hátha lesznek reklamálók :)
    Itthon a gyerekeknek tökéletesen megfelel a minta nélküli is :)

    VálaszTörlés